Coöperatief leren

Op OBS Keijzerschool werken we vanuit de visie van coöperatief leren. Dit is een onderwijsleersituatie waarbij leerlingen in tweetallen of kleine groepjes op een gestructureerde manier samenwerken aan een taak met een gemeenschappelijk doel. Door coöperatieve werkvormen toe te passen hebben alle leerlingen een actieve rol en zijn alle leerlingen betrokken bij de lesstof. De leerlingen leren zo van én met elkaar.

De werkvormen worden toegepast om extra met elkaar te oefenen, bijv. voor woordenschat of tafelsommen bij rekenen. Ook wordt het ingezet om ervaringen of meningen uit te wisselen tijdens onze kwinklessen. Een aantal werkvormen zijn: Mix en ruil, Tweepraat, Zoek iemand die en de binnen- en buitenkring. Leerlingen ervaren deze manier van werken als prettig en fijn, omdat je op een andere manier bezig bent met de leerstof.

Enkele uitspraken van leerlingen over het coöperatief leren:

• Je doet iets leuks en je leert ook nog!
    • Het is fijn om gezellig met je klasgenoten te leren.
    • Het is fijn om op een andere manier te leren.
    • Ik voel me veilig om zo samen te werken.

Keijzerschool-073.jpg